Elev fortæller om besøg på venskabsskole i Ramallah

[vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]

Lasse Melgaard Rasmussen (2i) fortæller om sine oplevelser, da han med fem andre elever og to lærere besøgte Langkaer Gymnasiums samarbejdsskole The Friends School i Ramallah (fra langkaer.dk)

Turen til Jerusalem og Ramallah bød på både spændende og meget indsigtsrige oplevelser for både lærere og elever fra 2i. I Jerusalem fik vi en tur af en israelsk guide, som var fordomsfri i sine meninger og gav os et godt indblik i og overblik over konflikten mellem Palæstina og Israel. Derefter tog vi gennem checkpoint til Ramallah for at se vores nye venskabsskole Ramallah Friends School og skabe en kontakt med elever og lærere fra skolen gennem tre dage spækket med CAS-aktiviteter. Jalazoon-flygtningelejren var første stop, hvor vi alle malede kantsten og lavede aktiviteter for børnene i flygtningelejrens børnehave. Vi besøgte flere institutioner, hjalp til i lokalsamfundet, deltog i undervisningen på The Friends School og besøgte den lokale moské, hvor imamen tog godt imod os og var villig til at drøfte præmisserne for Islam.

Jeg har personligt haft en meget fascinerende oplevelse med to kulturer, der er så forskellige på nogle punkter, men ens i deres nationalistiske tankegang. Tanken om et kompromis er kompliceret for begge folkefærd, og en tostatsløsning er derfor svær at opnå grundet deres interne historie. Fortiden er det gennemgående tema i denne debat, ikke fremtiden, og det er derfor svært at kunne se fremad, hvis argumenterne findes i fortiden.

Nogle vil gerne opnå en stabil tostatsløsning, men det er svært for dem at vise og holde deres mening ved lige, når man konfronteres med skarp retorik, ulovlige bosættelser, checkpoints og muren, der skærer sig gennem landet og tydeligt markerer adskillelsen mellem de to folk.

Ordet ”uretfærdighed” bliver brugt af mange palæstinensere om deres situation, nu på grund af konsekvenserne af Balfour-deklarationen, der var en måde at tackle antisemitismen. Men det var også uretfærdigt for jøderne under Holocaust. Retfærdighed er derfor et abstrakt ord, og det lader til, at der skal ske noget mirakuløst, hvis denne konflikt skal løses.

Jeg vil slutte af med et citat af den palæstinensiske digter Mahmoud Darwish: ”We do what prisoners do and what the jobless do: We cultivate hope.”

Håbet for en bedre fremtid er fællesnævneren for alle folk berørt af situationen, og lad os håbe, at det bliver en fredfyldt proces mod forståelse, respekt, tolerance og lighed.