Dine, mine og vores verdensmål

Gymnasiel√¶rere fra hele Danmark blev tirsdag d. 26. januar sat tilbage p√• skoleb√¶nken. Temaet var FN’s nye verdensm√•l for b√¶redygtig udvikling og dagen b√łd p√• opl√¶g, workshop og udvikling af undervisningsmaterialer.

Bistand er en dr√•be i havet. Derfor m√• vi alle hj√¶lpe til for at skabe en b√¶redygtig fremtid. De rige og de fattige lande, den private sektor, verdens regeringer, dig og mig. Vi m√• alle l√łfte i flok, hvis vi skal n√• m√•lene.

S√•dan l√łd budskabet fra Mette Fjalland fra FN’s udviklingsprogram, i det hun pr√¶senterede FN‚Äôs 17 nye verdensm√•l for en gruppe gymnasiel√¶rere fra Globale Gymnasier i hele landet.

Ca. 30 gymnasiel√¶rere var samlet fra hele Danmark for at lade sig inspirere til hvordan FN’s verdensm√•l for b√¶redygtig udvikling kan blive en integreret del af en global undervisning p√• landets gymnasier og HF-uddannelser.

Hvordan står det egentlig til i verden?

‚ÄĚHvor f√•r vi vores verdensbillede fra og hvordan st√•r det egentlig til i verden‚ÄĚ? Dette var nogle af de sp√łrgsm√•l gymnasiel√¶rerne blev bedt om at reflektere over p√• dagens workshop.

Ofte har vi et langt mere dystert billede af hvordan virkeligheden egentlig ser ud. Globale Gymnasier √łnsker at fremme en positiv holdning og engagere gymnasieelever og -l√¶rere i en indsats for en mere b√¶redygtig global udvikling. Derfor s√¶tter Globale Gymnasier FN’s nye verdensm√•l p√• skemaet for at give gymnasieelever og ‚Äďl√¶rere mulighed for at tage stilling, opn√• viden og opbygge handlingskompetencer for at fremme en b√¶redygtig global udvikling.

17 ambiti√łse Verdensm√•l som ramme for en global undervisning

Til forskel fra FN’s f√łrste verdensm√•l, de s√•kaldte 2015-m√•l der blev vedtaget i √•r 2000, har FN’s 17 nye verdensm√•l til hensigt at integrere alle verdens lande i arbejdet om at skabe en mere b√¶redygtig udvikling. Samtidig er m√•lene udvidet til at omfatte ikke bare social udvikling, men ogs√• fokusere p√• √łkonomisk og milj√łm√¶ssig udvikling i en bred inkluderende proces. M√•lene er konkrete, universelle og omfatter b√•de emner som industri, klima, ligestilling, b√¶redygtige byer og meget mere.

De 17 m√•l er mere end en fordobling af FN’s f√łrstsatte 8 m√•l og deres konkrete fokus er ideel til at integrere i stort set alle omr√•der af den gymnasiale uddannelse. Til dette form√•l har Globale Gymnasier i samarbejde med Mellemfolkelig Samvirke og UNDP – FN’s Udviklingsprogram udviklet et digitalt l√¶ringssite til undervisere og elever p√• Danmarks ungdomsuddannelser. Sitet har til form√•l at oplyse, informere og inspirere og byder p√• konkret undervisningsmateriale til brug p√• ungdomsuddannelser.

√ėnsker du at l√¶re mere om Globale Gymnasier og hvordan og FN’s nye verdensm√•l kan integreres i din gymnasiale undervisning, kan du l√¶se mere her.

Du kan ogs√• kigge ind p√• det digitale l√¶ringssite og blive inspireret til at integrere FN’s verdensm√•l for b√¶redygtig udvikling her.¬†¬†¬†

Andre indlæg i kategorien: Nyheder