2015-målene: Zimbabwe

Case: Zimbabwe

Globale Gymnasier har samlet en r√¶kke materialer i en casebank, der fokuserer p√• Zimbabwe i lyset af 2015-m√•lene. Casebanken belyser levevilk√•rne i et u-land i forhold¬†til Danmark. Herved skabes en helhedsforst√•else hos eleverne for samspillet mellem naturvidenskabelig metode og samfundsproblemer. Desuden formidles forst√•else for u-landsproblemer generelt til brede elevgrupper, som ellers kun i ringe omfang gennem undervisningen i nutidens¬†gymnasium vil m√łde de vilk√•r, der g√¶lder for hovedparten af verdens befolkning.

Casebanken er udviklet i samarbejde med Operation Dagsværk og er blevet til i forbindelse med en studierejse for elever og undervisere til Zimbabwe.

Læringsmål

Undervisningen i NV skal farves af den studieretning, som eleverne har valgt. For samfundsfaglige studieretninger vil det v√¶re naturligt at vise, hvordan naturvidenskab kan bidrage til at belyse og l√łse reelle problemer i samfund rundt om i verden. Fokus blev is√¶r lagt p√• energiforsyning og energiforbrug til b√•de biologiske og tekniske form√•l.

Fag: Naturvidenskabeligt grundforl√łb, biologi, naturgeografi, kemi og fysisk

Andre indlæg i kategorien: Undervisning